tags on every page of your site.
-->
Négyből három magyar szerint a koffein egészséges. A legtöbben az élénkítő hatásért isszák a koffeintartalmú italokat, de minden hetedik ember a fájdalomcsillapító hatását tekinti elsődlegesnek – derül ki a Pulzus közvéleménykutató hiánypótló koffein-kutatásából, amely szerint a fájdalomcsillapítás a fogyasztás vezető motivációi között van, ahogy az anyagcsere-serkentő és a kreativitásra gyakorolt hatása is.
A kávé (76%), a tea (44%), a csokoládé (38%), a kóla (22%) és a kakaó (14%) a legkedveltebb koffeinforrás a magyarok körében, majd az energiaital (11%) következik – ez utóbbi a férfiak körében már megelőzi a kakaót. A Pulzus országos reprezentatív kutatásában négyből három ember állította, hogy megfelelő mennyiségben fogyasztva a koffeintartalmú élelmiszer hozzájárul az egészséghez. A koffeinnel kapcsolatos hiánypótló kutatás a fogyasztás motivációját is vizsgálta, a nagykorú magyar lakosság körében ezer főt meghaladó mintán, országosan, telefonos megkérdezéssel készült.
A kutatásban minden hetedik válaszadó megjelölte a koffeines italok fogyasztásának motivációi között a fájdalomcsillapító hatást, a legtöbben a fejfás elleni hatást. A megkérdezett nők közül például minden ötödik válaszolt így. Érdekesség, hogy a középkorúak és a felsőfokú végzettségűek között kiemelkedő azok aránya, akik tisztában vannak a koffein fájdalomcsökkentő hatásával. A kutatás célzatos kérdésére, hogy mit csinál fejfájás esetén, a koffeintartalmú ital fogyasztása a figyelem eltereléssel együtt csaknem megegyező arányban negyedik leggyakoribb válasz volt mások mellett, a mozgás és az alvás után. A folyadékfogyasztás, a szellőztetés és a pihenés mind ezek után vannak, ebben a sorrendben. A nők mellett a fiatalabbak és a budapestiek is az átlagnál nagyobb arányban fordulnak valamilyen koffeines italhoz fejfájásuk csillapítása érdekében.
A fájdalomcsillapító hatás mellett erős motiváció az anyagcsere serkentése is, a megkérdezettek 71%-a tudja, hogy a koffein élénkíti az anyagcserét. Sőt, minden ötödik ember úgy gondolja, hogy az emésztés megindításában vezető szerepe van a reggeli kávénak. Említésre méltó még a koffein kedélyjavító hatása, a nők esetében a hangulatra, a férfiaknál a kreativitásra gyakorolt pozitív hatásra utaló válaszok voltak felülreprezentáltak. A 60 éves és idősebb válaszadók kimagasló arányban válaszolták azt, hogy a koffeintartalmú italok fogyasztása a kultúránk része.
Az élénkítő hatásáért 44%, megszokásból 25%, a koncentrációt javító hatásáért 24% él a koffeintartalmú élelmiszerekkel vagy italokkal. A megkérdezettek háromnegyede szerint megfelelő mennyiségben fogyasztva a koffeines ital vagy étel egészséges, 43% szerint pedig általánosságban jótékony hatású - a nők, illetve a felsőfokú végzettségűek valamivel nagyobb arányban gondolják így.
Hogy ki milyen formában veszi magához az „élénkítőt”? A tea a legkevésbé megosztó, népszerűsége életkoronként szinte azonos, a kávéból viszont a kor előrehaladtával fogyasztanak egyre többet a magyarok. Szemben az energiaitalokkal, amely éppenséggel a fiatalok körében számít kiemelkedően népszerűnek. Érdekesség, hogy a kávé és a tea a felsőfokú végzettségűek körében a legkedveltebb, az energiaitalnál e téren is fordított a helyzet. A kávé a megyeszékhelyeken, a kóla és a szintén koffeintartalmú csokoládé Budapesten, a tea a községekben a legnépszerűbb.
(Forrás: PULZUS Piackutató APP, 2021. február. 18 év feletti magyar lakosság körében végzett online kutatás 1062 fő bevonásával.)
MAT-HU-2100236 (2021.02.24.)